DOMÈNECH I MONTANER, URBANISTA

Exposició al MUHBA | dilluns, 17 abril 2023, a les 18.30 h, visita comentada pels comissaris de l'exposició
DOMÈNECH I MONTANER, URBANISTA

expo-domenech-montaner-urbanista.jpg

Exposició temporal al Museu d'Història de Barcelona

Del 29 de març al 29 de setembre de 2023.

Dilluns, 17 d'abril de 2023, a les 18.30 h, visita comentada pels comissaris de l'exposició (entrada lliure).

Vegeu tota la informació al web del MUHBA

El paper de la ciutat en el pensament i l’obra de Lluís Domènech i Montaner es posa de manifest en aquesta exposició. Personatge polifacètic, present en molts àmbits de la cultura i la política de la seva època, la formalització de la ciutat amb una arquitectura que la monumentalitzi se situa en el nucli dels seus interessos.

Tant en els projectes d’habitatges particulars, com en els grans edificis públics de la ciutat moderna: hotels, restaurants, sales de concerts, universitats, hospitals, aquest propòsit és manifest. Intèrpret de l’eixample Cerdà, Lluís Domènech cercarà trencar-ne la uniformitat.

Actor en la reforma de la Barcelona antiga, és amb el seu projecte per la futura Via Laietana, quan les seves idees urbanístiques es posen en relació amb l’arquitectura històrica. Aquesta exposició ha de permetre comprendre com l’arquitectura de Lluís Domènech i Montaner no es pot entendre al marge de la ciutat.

L’estructura de l’exposició descriu un itinerari al voltant d’uns edificis i d’uns projectes urbans que permeten parlar, a més de l’arquitectura que els formalitza, de la ciutat que els envolta i és definida per ella:

- El projecte de les Institucions Provincials de l’Ensenyament. 1877
- L’Hotel Internacional a l’Exposició Universal de 1888
- La reforma de la Barcelona antiga, de 1879 a 1914
- El Palau de la Música. 1905
- L’Hospital de Sant Pau, ciutat “altre”. 1901 - 1905
- Lluís Domènech, director de l’Escola d’Arquitectura de Barcelona, 1900 – 1920

Per dur a terme l’exposició hem disposat del Fons Domènech i Montaner de l’Arxiu Històric del Col·legi d’Arquitectes de Catalunya, que aplega el gruix de la documentació donada per la família de l’arquitecte. També podem trobar altres materials a l’Arxiu Contemporani de Barcelona, a l’Arxiu de l’Hospital de Sant Pau i al de l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de Barcelona.