Guia de Programari i Maquinari per l'Estudiant d'Arquitectura

Des del ServeiTIC de l'ETSAB et volem ajudar en el teu inici. És per això que hem realitzat una guia inicial per ajudar-te amb l'elecció del maquinari adient i del programari bàsic necessari per poder cursar la carrera. A continuació et mostrem uns exemples de maquinari amb unes característiques bàsiques per treballar correctament, un programari inicial que, creiem, t'ajudarà a treure el millor rendiment del teu ordinador i finalment podràs veure un programari específic que aniràs aprenent al llarg de la carrera.

Programari (software)

• Simulació energètica: Archisun   |   Altres: Calener-VyP, Netlogo
  • Simulació lumínica: DIALux   |   Altres: Heliodon
  • Maquetació: Pepakura Designer

Consulta tot el programari disponible a les aules: Enllaç

Característiques

Abans d'entrar a les característiques del hardware has de decidir quin Sistema Operatiu vols i quina mida de pantalla necessites.
Per a la carrera pots escollir principalment entre dues opcions, però n'hi ha més:

Windows

Windows és el més popular i et garanteix la compatibilitat amb la gran majoria de programes.

Mac OS

Mac OS està disponible en els portàtils de gran qualitat però relativament cars: Apple MacBook. És un sistema operatiu estable, amb una interfície molt ben dissenyada i un sistema de navegació molt senzill i còmode. Per contra té problemes de compatibilitat amb software professional com ara Revit, 3DStudio Max, ArcGIS, etc.

Linux

Linux no ve instal·lat de sèrie a cap portàtil, sino que és una alternativa als S.O. Open Source. Aquest sistema operatiu va créixer i continua creixent gràcies al treball cooperatiu de milers de programadors d'arreu del món. Requereix coneixements mínims de programació per a instal·lar-lo i fer-lo servir.

Altres

Al món dels sistemes operatius de codi obert com Linux hi ha moltes alternatives interessants, sense entrar en detalls, aquests en són alguns: Reactos, Freedos, FreeBSD o Haiku.

Pot donar-se el cas que trobeu un portàtil que vingui sense sistema operatiu, o amb algun de gratuït com és el cas de Freedos en els MSI; en aquest cas només cal que a través de la pàgina https://serveistic.upc.edu/ca/distsoft/el-servei/programari-per-a-estudiantsi-professors descarreguis el sistema opertatiu de Windows que més et convingui.

Maquinari (hardware)

Especificacions

1. Pantalla: La mida no cal que sigui excessiva, amb 15" ja en tens prou. No és imprescindible però si vols millorar la teva experiència amb el portàtil, et recomanem que la pantalla sigui LED i FullHD.

2. Processador: Core i5 o superior. Et recomanem que et fixis en la potència i el model. Pots trobar un i5 molt potent i un i7 que no ho sigui tant. També, com a alternativa Intel, tens AMD que tenen un preu més reduït però és més difícil de trobar en portàtils.

3. Targeta gràfica: mínim 2GB de memòria dedicada, aconsellable 4GB o superior.

4. Memòria RAM: mínim 4GB, aconsellable 8GB o superior.

5. Disc dur: mínim 250GB. Aconsellable 7200 rpm o SSD o una combinació dels dos, però com a mínim necessites 64GB de SSD per notar una diferència.

Exemples

El + bàsic <500€

Acer Aspire E5-573G-520S

1. Pantalla 15.6'' HD Glare (1366 x 768)